STRESOMER.
Unikátny nástroj na meranie vášho stresu.
Chcete sa rýchlo dozvedieť, čo vám spôsobuje najväčší stres?
Otestujte sa online testom ZDARMA!
Chcete sa rýchlo dozvedieť, čo vám spôsobuje najväčší stres?
Otestujte sa online testom ZDARMA!
Prof. Juraj Hatrík o tom v knihe Rodinne príbehy bez rodín (2013) hovorí, že ľudstvu „pribudla neľudská doba zvlčilého kapitalizmu a zvrátenosť sveta postaveného len na peniazoch, doba, v ktorej nie náhodou, ale celkom logicky dostali deti nové pomenovanie „klienti“! Tým sa idea mravnej výchovy, ľudskej spoluzodpovednosti za osudy detí, ktorým svet a spoločnosť ublížili dostala do absurdnej polohy – je takto postavená na hlavu“.
Prof. Juraj Hatrík o tom v knihe Rodinne príbehy bez rodín (2013) hovorí, že ľudstvu „pribudla neľudská doba zvlčilého kapitalizmu a zvrátenosť sveta postaveného len na peniazoch, doba, v ktorej nie náhodou, ale celkom logicky dostali deti nové pomenovanie „klienti“! Tým sa idea mravnej výchovy, ľudskej spoluzodpovednosti za osudy detí, ktorým svet a spoločnosť ublížili dostala do absurdnej polohy – je takto postavená na hlavu“.
Do úspešného prevratu možno povedať v novembri 1989 nebola na tom tak zlé naša náhradná inštitucionálna starostlivosť ako je tomu dneska v kapitalistickom a mediálnom charitatívnom štáte. Ďalšia nepochopiteľná vec – všetky deti zažili kvalitnú odbornú náhradnú inštitucionálnu výchovu a vzdelávanie. Ministerstvo školstva, kde detské domovy do roku 1997 patrili, tak garantovalo po odchode dieťaťa z detského domova: právo na dobrú výchovu a vzdelanie. Práca bola právom, i povinnosťou. Pracovali dokonca aj poslanci.
Ani školy vo všeobecnosti neboli na tom tak zle. Produkovali také profesie, aké si vyžadovala spoločenská deľba práce (viď. v knihe V. Vachalíka „Eliminovanie delikventných foriem správania mladistvých“).
Každý absolvent detského domova, reedukačného ústavu a absolvent strednej odbornej školy, mal zabezpečené zamestnanie s platom, niekedy aj s ubytovaním. A to často bezplatne! Byt sa dal splatiť za päť či sedem rokov, bez obáv z exekútora.
Vysvetlenie je jednoduché: štátna starostlivosť a štát mal vlastný majetok (vlastné zdroje). Nepotreboval tzn. občianske združenia (OZ Úsmev ako Dar, OZ Návrat ap.) zahraničných investorov, ani iných špekulantov typu: Detský komisár pre deti, či dokonca ombudsmana.
Privatizovať sa na úkor deti s ustanovenou náhradnou starostlivosťou sa obohatili jednotlivci, domáci či zahraniční. Aby to bolo beztrestné, papierové hlavy v parlamente k tomu schválili patrične zákony. Nad tým všetkým sa vyvesil nápis po roku 2000: „Transformujeme detské domovy na rodinne typy“. Realita je však iná.
Na stránke Ministerstva práce sociálnych veci a rodín sa nasledovné uvádza, že počet detí a mladých dospelých v jednotlivých formách starostlivosti detských domovov z roku 2016 je:
Celkový počet detí: 4744
Z toho:
Uznávaný odborník A. Škoviera v tejto oblasti konštatuje v knižnej monografií „Návrat pedagogiky do detských domovov“, ktorú zostavil A. Kozoň (2017) nasledovné: „Ak na Slovensku hovoríme o „rodinnosti“ detských domovov, je potrebné povedať: deti do 6 rokov sa dostávajú do profesionálnych rodín. Gro detí v detských domovoch sú teda deti staršie či ide dokonca o maloletých (v roku 2016 ich bolo zo všetkých umiestnených 8,26%). Podľa štatistík sociálneho rezortu sme v roku 2000 mali v detských domovoch 3637 detí a 2653 pracovníkov. V roku 2016 sme mali v detských domovoch už 4744 detí a 3932 pracovníkov“.(Škoviera in Kozoň, strana 83, 2017).
Kvalitu nahradila kvantita! Zločin si obliekol biely golier. Úpadok našich detských domovov je už dnes pragmaticky – genetický. Lepšie si pozrite deti s nariadenou ústavnou starostlivosťou. Nedokončené školy, slobodné mamičky, záškoláctvo, bitky, krutosť voči iným ľudom, nekontrolované výbuchy zlosti, vzdorovité provokatívne správanie a neposlušnosť, drogovo závisle a rozvoj delikventného až kriminálneho správania. Toto sú všetko vzorce správania.
Nájdeme to aj v celom priereze aj našej bežnej slovenskej reality: Slovenky, ako pekné ženy, sú minulosťou. Aj tu dobiehame neodolateľnú Ameriku: bagety, hamburgery, kuracie mäso plné neznámych látok, podradné nealkoholické nápoje robia svoje.
Prečo sme odovzdali našu kvalitu a krajinu z rúk odborníkov do neodborných rúk po roku 1989? Dali by ste svoju peňaženku niekomu cudziemu, aby vám v nej gazdoval? To neurobí ani nevzdelaný človek. To urobí len premyslený gauner. Naďalej zotrvávame v NATO, a s eurosľučkou na krku v Únií. Preto máme toľko nezávislých médií, neziskových organizácii, expertov a iných ohlupovadiel. Zisky von, chudoba doma. Priznanie, aj pred sebou samotným, je vždy poľahčujúca okolnosť. Lebo historický úspech novembra 1989 bol taký, ako v lotérii výhra lístku na plavbu Titanicom.
Mgr. Branislav Ladický bol od 6 mesiacov umiestnený do dojčenského ústavu v Púchove a vo veku 3 rokov začlenený do rodinnej výchovy v Detskom mestečku v Trenčíne (detský domov rodinného typu). V roku 2013 napísal knižnú publikáciu z prostredia Detského mestečka – RODINNÉ PRÍBEHY BEZ RODÍN k 40. výročiu založenia Detského mestečka. V 27 roku života sa mu podarilo zorganizovať stretávku a konferenciu bývalých odchovancov, zamestnancov, priaznivcov a zakladateľov tradičnej rodinnej výchovy v Detskom mestečku. V roku 2016 dával podnet na vyhlásenie areálu Detského mestečka za Národnú kultúrnu pamiatku SR (Detské mestečko s 36 budovami a 11,6 Ha pozemkom bolo dňa 08.11.2017 vyhlásené za NKP SR) .
Následne založil občianske združenie OZ Naša rodina, ktoré občanov, odborníkov a politikov mediálne informuje o stave náhradnej starostlivosti detí a mládeže na Slovensku. Publikuje odborné články v odborných časopisoch MLÁDEŽ A SPOLOČNOSŤ, PREVENCIA, VYCHOVÁVATEĽ A VUDPaP SR. Je aktívnym členom FICE na Slovensku. V roku 2017 bol spoluautorom monografie NÁVRAT PEDAGOGIKY DO DETSKÝCH DOMOVOV. V roku 2020 grafický upravil a prepísal knihu PhDr. Vladimíra Vachalíka, CSc. pod názvom Eliminovanie delikventných foriem správania mladistvých (Metódy uplatňovania vo Výchovnom ústave pre mládež v Hlohovci v rokoch 1959-1990). Momentálne pracuje ako pedagóg.
Branislav Ladický, Mgr., pedagóg
PhDr. Štefan Matula, PhD., psychológ, Synapsie.sk
Na účely prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzy návštevnosti používame súbory cookie. Informácie o tom, ako používate naše webové stránky, poskytujeme aj našim partnerom v oblasti sociálnych médií, inzercie a analýzy.